Menu
Projekt - "Kształtujemy kompetencje kluczowe uczniów"

Depresja – warto przeczytać.

Szanowny Rodzicu!

Coraz więcej dzieci i nastolatków popada w depresję. Szczególnie może to się przytrafić dzieciom, które doświadczyły straty( np. śmierć jednego z rodziców lub członka bliskiej rodziny, rozwód rodziców, utrata przyjaciółki/przyjaciela). Może to jednak dotyczyć także dzieci mających trudności w uczeniu się, przejawiających zaburzenia zachowania lub mających poczucie niskiej wartości, może to być aktywność dziecka w mediach społecznościowych i doświadczany tam hejt lub zaburzone relacje z rówieśnikami.

Pamiętaj!

Depresja przywdziewa maski. Młody człowiek może pozornie być uśmiechnięty, miły, wycofany lub przeciwnie – agresywny, może zaprzeczać, że ma problemy. Obserwuj więc uważnie swoje dziecko abyś mógł dostrzec każdą zmianę w jego zachowaniu lub nastroju i potrafił odpowiednio zareagować.

Poniżej kilka wskazówek, jak to robić:

1. Postaraj się pamiętać, że dorastanie dla młodego człowieka to trudny okres poszukiwań i uczenia się życia oraz, że nie ma on tyle lat i doświadczenia, co Ty.

2. Stwórz w domu taką atmosferę aby dziecko miało się gdzie wypłakać, poradzić, przyznać do błędów i niepowodzeń i wiedziało, że ktoś je przytuli, zrozumie, nie odrzuci, nie wyśmieje.

3. Bądź dostępny – miej czas na rozmowę, wspólne przedsięwzięcia i zajęcia.

4. Stawiaj granice – one upraszczają świat Tobie i dziecku.

5. Nie dawaj gotowych recept ale pomóż dziecku poszukać własnych rozwiązań.

6. Zachowaj cierpliwość. Jeśli dziecko ma jakieś problemy próbujcie je rozwiązywać, nie bagatelizuj ich. To może być największy problem w jego dotychczasowym życiu. Jeśli problem dotyczy nauki bądź w ciągłym kontakcie z wychowawcą lub nauczycielem uczącym.

7. Nie ukrywaj swoich problemów. Pokaż, że nie jesteś idealny, że próbujesz problemy rozwiązywać, że rozwiązanie jest możliwe ale wymaga pewnego wysiłku.

8. Jeśli dziecko ma kłopot, nie krzycz. Krzyk jest wyrazem bezsilności, a dziecko szuka oparcia w kimś silnym, kto zapewni poczucie bezpieczeństwa. Poszukajcie wspólnie rozwiązań.

9. Jeśli czujesz, że za chwilę emocje mogą wziąć górę i powiesz lub zrobisz coś, czego potem będziesz żałować- wycofaj się, wyjdź z pokoju, przerwij sytuację do czasu odzyskania równowagi.

10. Nie bądź zazdrosny jeśli to nie Ty okażesz się najlepszym oparciem dla dziecka.

11. Rozmawiaj z innymi rodzicami, dopytuj, co u nich pomogło w podobnej sytuacji.

12. Jeśli czujesz, że nie dasz rady lub wyczerpałeś wszystkie swoje możliwości pozwól specjalistom pomóc nie tylko dziecku ale i sobie. Nie czekaj!

Zgłoś się do wychowawcy, pedagoga lub psychologa szkolnego, do specjalistów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do psychiatry dla dzieci i młodzieży (skierowanie od lekarza rodzinnego niepotrzebne), zaufanego psychoterapeuty czy lekarza rodzinnego.

 

Droga uczennico, drogi uczniu.

Codziennie przeżywasz różne uczucia, zarówno piękne jak i te trudne. Zdarza się, że zmieniają się one miejsce w ciągu jednego dnia a nawet czasem w ciągi kilku godzin. Zdarza się też tak, że zły nastrój pozostaje z Tobą dłużej a nawet utrzymuje się przez długie miesiące. Nie bardzo wiesz jak sobie z tym poradzić. Wszystko co dotychczas pomagało okazuje się nieskuteczne, a każdy dzień staje się trudnym wyzwaniem. Jeśli ,,dopadają „ Cię okresy złego nastroju spróbuj skorzystać z poniższych wskazówek:

1. WYSYPIAJ SIĘ.

Ważne jest zarówno to, jak śpisz, jak i miejsce, i czas spania. Najlepiej śpij regularnie, o tych samych porach. Przeznacz na sen ok. 7-8 godzin.

2. UPRAWIAJ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ.

Podczas wysiłku Twój organizm wyzwala endorfiny (hormon szczęścia), które poprawiają nastrój i działają uspokajająco. Najlepiej rób to z innymi osobami.

3. ROZWIJAJ SWOJE ZAINTERESOWANIA.

Korzystaj z zajęć pozalekcyjnych, które sprawiają Ci radość. Zaangażuj się w działalność, która sprawia przyjemność.

4. UTRZYMUJ DOBRE RELACJE Z RÓŻNYMI LUDŹMI.

Spotykaj się z przyjaciółmi, spędzając czas na tym, co Was łączy. Zadzwoń do przyjaciółki/przyjaciela żeby się wygadać, zaproś ją na spacer. Rozmawiaj z zaufanymi dorosłymi o swoich kłopotach. Bliskie i szczere relacje pomagają nam dobrze się czuć ze sobą i w codziennym życiu.

5. SPRAWIAJ SOBIE I INNYM DROBNE PRZYJEMNOŚCI.

Może to być spacer, kino, a nawet zjedzenie ciastka.

6. SZUKAJ SKUTECZNYCH SPOSOBÓW RADZENIA SOBIE ZE STRESEM.

Może to być taniec, odpoczynek, dobra książka, ruch na świeżym powietrzu, pisanie pamiętnika, wierszy, gra na instrumencie, modlitwa i inne.

Jeśli mimo to zły nastrój utrzymuje się, a Ty:

– ciągle czujesz się smutna/y, przygnębiona/y lub rozdrażniona/y,

– ostatnio schudłaś/eś, nie masz apetytu lub jesz zbyt dużo,

– nie możesz spać lub śpisz zbyt długo,

– nie masz sił, nic Ci się nie chce,

– odczuwasz różne bóle i dolegliwości w ciele,

– ,, jest Ci ciągle jakoś źle,”

– nie cieszysz się tym, co jeszcze niedawno sprawiało Ci przyjemność,

– masz kłopot z koncentracją lub zapamiętywaniem,

– trudno Ci się uczyć,

– źle o sobie myślisz lub nie lubisz siebie

możesz cierpieć na depresję.

Depresja to poważny problem. Cierpi na nią obecnie wielu młodych ludzi na całym świecie!

To zbyt poważny problem aby radzić sobie z nim samemu. Zwróć się do zaufanej osoby: rodzica, nauczyciela, pedagoga, psychologa szkolnego lub innej osoby dorosłej i powiedz o swoich odczuciach i spostrzeżeniach. Oni będą wiedzieli jak Ci pomóc.

Jeśli nie masz takiej osoby, zadzwoń pod numer 116111. To numer telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Jest czynny całą dobę, przez wszystkie dni tygodnia.

Pamiętaj !

Proś o pomoc bo na nią zasługujesz.

 

Psycholog- mgr Katarzyna Klak-Korona.