Szkoła Podstawowa nr 1 we Wschowie

Tak się uczymy 2018/2019...

Antoine de Saint-Exupery - pisarz, którego warto znać.
    13 lutego w klasie VIII a odbyła się lekcja na temat życia i twórczości autora lektury obowiązkowej „Mały Książę” -  Antoine de Saint- Exupery’ego. Zajęcia poprowadzili Stanisław Nieścior i Wiktor Knaflewski. Koleżanki i koledzy z klasy mogli poznać nie tylko fakty dotyczące życia pisarza, ale również wiele ciekawostek. Następnie  uczniowie rozwiązywali krzyżówkę, w której mogli wykorzystać  wiedzę zaczerpniętą z przeczytanej książki. Kilka pierwszych, dobrze wykonanych prac, zostało na koniec lekcji nagrodzonych. 

Tradycje świąteczne u DZIECI Z BULLERBYN - „odwrócona lekcja biblioteczna”.
    W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia uczniowie klas: 2 a i 2 b uczestniczyli w „odwróconej lekcji bibliotecznej” na temat tradycji świątecznych opisanych w lekturze „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren. Zajęcia poprowadziły uczennice z klasy 7 b – Hania Aplas i Klaudia Paduch. Przy pomocy prezentacji multimedialnej przedstawiona została twórczość pisarki. Prowadzące odczytały fragmenty książki dotyczące zwyczajów bożonarodzeniowych praktykowanych w domach tytułowych dzieci z Bullerbyn. Po uważnym wysłuchaniu treści uczniowie wykonali w grupach plakaty przedstawiające Północną, Środkową i Południową Zagrodę wioski. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i odpowiadały na zadawane pytania. Nad prawidłowym przebiegiem lekcji czuwała  p. Ewa Ślipko.

W zimowej scenerii…- ,,Opowieści z Narnii”
    13 grudnia br. uczennice klasy Vd- Amelia Urbaniak i Aleksandra Owoc poprowadziły lekcję języka polskiego. Dziewczynki najpierw omówiły wykonaną przez siebie prezentację multimedialną, przybliżając w ten sposób kolegom i koleżankom z klasy sylwetkę autora lektury szkolnej- C. S. Lewisa. Kolejnym etapem lekcji były zadania i ćwiczenia aktywizujące wszystkich do działania. Jedno z ćwiczeń polegało na łapaniu piłeczki, podaniu informacji dotyczącej treści książki pt. ,,Opowieści z Narnii - lew , czarownica i stara szafa” i odrzuceniu piłeczki do kolejnego ucznia. W ten sposób powstał łańcuch skojarzeń związanych z lekturą. Przy kolejnym zadaniu wszyscy mogli poczuć się jak prawdziwi detektywi. Amelia i Ola przygotowały bardzo ciekawą kartę pracy przy użyciu niewidzialnych pisaków UV. 
Uczennice bardzo ciekawie i profesjonalnie poprowadziły wszystkie etapy lekcji. Pozostali uczniowie z uwagą wykonywali wszystkie zadania. To z pewnością była świetna  okazja do zaprezentowania swoich umiejętności i wiedzy. Takie doświadczenie buduje motywację, kreatywność, otwartość i wiarę we własne możliwości.
Chętni uczniowie tej samej klasy w ramach projektu czytelniczego ,,Przez szafę do fantastycznej krainy – Narnii” wykonali makiety prezentujące świat fantastyczny wykreowany w powieści S. C. Lewisa. Wszyscy realizujący zadanie wywiązali się z niego doskonale. Uczniowie poświęcili wykonaniu makiet wiele pracy i zaangażowania. Wykorzystali do pracy różnorodne materiały- efekty są wspaniałe.

Ortograficzne choinki.
    Staramy się pisać poprawnie i bezbłędnie. Niektóre wyrazy utrwalamy poznając pewne zasady, niektóre na podstawie logicznych skojarzeń, a tym razem ,,artystycznie”. Uczniowie klasy VIb i Vd wspólnie z panią Kornelia Musiał ubierali choinki w ozdoby ortograficzne. Pierwszym zadaniem dzieci było zapisanie w zeszytach map myśli ze skojarzeniami dotyczącymi Bożego Narodzenia. Następnie każdy uczeń musiał wyciąć z kolorowego papieru kilka kółek, które należało przykleić na arkusz papieru tak, by powstała choinka. Na różnobarwnych bombkach dzieci  zapisywały wyrazy z trudnością ortograficzną, korzystając z zapisanych wcześniej map myśli. Tak powstały piękne, świąteczne, ortograficzne choinki, które przez kilka dni będą nas uczyły poprawnej pisowni. 

Uczniowie klasy IIIa poznają pracę górnika.
    4 grudnia w klasie IIIa na zajęciach lekcyjnych rozmawialiśmy o górnictwie. Aby sprecyzować wyobrażenia na temat pracy górnika, zastosowano na lekcji jedną z metod aktywizujących - „Okienko informacyjne”. Nasze „spotkanie” z pracą górnika rozpoczęliśmy od bezpośredniego poznania wyglądu górników, którzy gościli w naszej szkole. Pani Anna Saleta i pani Anna Żukow mogły przez chwilę poczuć się górnikiem, ubierając czapkę górnika. Następnie pani Ania przedstawiła prezentację multimedialną, dzięki której  uczniowie zapoznali się z pracą górnika, tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami Barbórki. Dzieci dowiedziały się także, jak wygląda praca w kopalni oraz dlaczego jest taka niebezpieczna; jakie są rodzaje kopalni i jakie surowce można z nich wydobywać. Każdy mógł dotknąć przyniesione przez panią różnego rodzaju bryłki węgla. Kolejnym punktem zajęć było omówienie górniczego stroju. Dzieci miały okazję obejrzeć z bliska strój górnika, czapkę górniczą, szpadę i odznaczenia, które górnicy otrzymują za długoletnią pracę. Najważniejszym jednak punktem lekcji było stworzenie przez uczniów „okienka informacyjnego”, którzy w zespołach musieli wykonać zadania nawiązujące do postaci górnika. Zadania polegały na wypełnieniu poszczególnych pól okienka informacyjnego na kilka różnych sposobów – innym przez każdą grupę.  Każda część zadania została wklejona do odpowiedniego „okienka” na arkuszu. Po skończonej pracy nastąpiła prezentacja i podsumowanie. Zajęcia były ocenione przez dzieci jako  bardzo ciekawe i dzieci uczestniczyły w nich z wielkim zaangażowaniem. 

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 we WSCHOWIE