Szachy w szkole. Od dnia 1 września 2016 w Szkole Podstawowej nr 1 we Wschowie odbywają się zajęcia szachowe kierowane do osób chętnych i zainteresowanych, w formie klubu szachowego. Na stale uczestniczy w tych zajęciach 13 uczniów głównie z klas III. Dla większości z nich był to pierwszy kontakt z szachami i uczyli się gry od podstaw.
W Polsce obowiązkową naukę gry w szachy wprowadzono do wielu szkół dzięki projektowi: „Edukacja przez Szachy w Szkole”. W latach 2013-2015 program został wprowadzony w formie pilotażu w wybranych województwach, we współpracy z licznymi partnerami, takimi jak: władze samorządowe, wojewódzkie kuratoria oświaty, wojewódzkie związki szachowe, ośrodki doskonalenia nauczycieli itd. W roku 2015 projekt objął szkoły we wszystkich województwach w Polsce. W 2017 roku zaangażowanych w niego było blisko 1000 szkół.
Korzyści płynące z nauczania gry w szachy docenili także unijni posłowie. W wydanym 15 marca 2012 r. Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” czytamy między innymi: Szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych, takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (…), bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; (…) gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania (…).
Dzięki projektowi: „Szach królowi - lekcje szachów dla pierwszaków" realizowanemu przez Stowarzyszenie Przyjaciół „Jedynki” i pozyskanym w ten sposób środkom finansowym od 1 września 2017/2018 będzie to możliwe również w naszej szkole. Projektem objętych zostanie około 60 uczniów klas I. Zajęcia będą miały charakter obowiązkowy w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Uczniom o największych predyspozycjach szkoła zaproponuje dodatkowe zajęcia kierowane do uczniów zdolnych, co pozwoli im zaistnieć w szachowym środowisku i systematycznie brać udział w turniejach. Efektywnie wdrożone zasady szachowe będą też miały konkretny wpływ na poziom opanowania umiejętności matematycznych i znajdą odzwierciedlenie w cząstkowych ocenach uczniów.
Inne przewidywane trwałe korzyści płynące z wdrożenia projektu:
• wszechstronny rozwój samodzielnego myślenia i kreatywności uczniów;
• podniesienie poziomu motywacji do samodzielnej pracy;
• rozwój wyobraźni przestrzennej i pamięci wzrokowej, strategicznego myślenia;
• zwiększenie umiejętności matematycznych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 we Wschowie - zwłaszcza w obszarze logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów;
• kształtowanie ważnych cech osobowościowych tj. systematyczność, odpowiedzialność, koncentracja, intuicja, przewidywanie ciągów przyczynowo-skutkowych;
• systematyczne stymulowanie emocjonalnego i intelektualnego rozwoju ukierunkowanego na poszerzanie zainteresowań, kreatywność, rozwijanie pamięci, myślenia logicznego i wyobrażeniowego;
• wdrażanie w życie codzienne podstawowych zasad fair-play, szacunku dla przeciwnika, odpowiedzialności i konsekwencji za własne ruchy i decyzje oraz podstaw zdrowej rywalizacji