we Wschowie
Menu
Projekt - "Kształtujemy kompetencje kluczowe uczniów"

,,Żona modna” w wersji współczesnej, czyli jak pomóc uczniom zrozumieć tekst Ignacego Krasickiego pochodzący z 1779 roku?

Uczniowie klasy 7B przynieśli na lekcję języka polskiego wycinki z kolorowych czasopism przedstawiające m. in. modne panie i panów, modne wyposażenia wnętrz, atrakcyjne miejsca, dekoracje, elementy ubioru oraz klej, nożyczki, kredki, pisaki. Najpierw w tekście satyry Ignacego Krasickiego pt. ,,Żona modna” wyszukiwaliśmy zacytowane wypowiedzi bohaterów i omawialiśmy, w jaki sposób zostały przytoczone, zwracając uwagę na znaki przestankowe. Przy okazji wyjaśnialiśmy kto, do kogo, w jakim celu tak powiedział.
Potem przypomnieliśmy sobie, z jakich elementów składa się komiks. Razem ustaliliśmy, w jaki sposób w komiksach zapisywane są wypowiedzi bohaterów i wypowiedź narratora.
Dopiero po takim wprowadzeniu podzieliliśmy się na grupy i  wyjaśniliśmy, na czym dokładnie polega nasze zadanie. Zaskoczenie uczniów wielkie. Mnóstwo pytań. Nigdy podobnego zadania nie robili. To z pewnością zaleta, bo zapamiętają aktywności, w których biorą udział. Najtrudniej było zacząć, ale z czasem pojawił się dobry humor, koncentracja na zadaniach, wspólne ustalenia i przekonywanie do swoich racji. Ustaliliśmy, że stron historyjki komiksowej będzie tyle, ile drużyn. Przeniesienie akcji w czasy współczesne sprawiły, że uczniowie zrozumieli przesłanie satyry. A oto efekty ich pracy: